Spellingmuur

Bij ons op school zijn vorig schooljaar de methodes '.. in beeld' aangeschaft. Omdat de twee lessen per week onvoldoende waren voor de taalzwakke leerlingen in mijn groep, heb ik besloten om extra aandacht te besteden aan de spellingsproblemen m.b.v. de spellingmuur. Als de leerlingen een nieuw spellingprobleem aangeboden krijgen worden de daarbij horende 'woorden van de week' op de spellingmuur gehangen. De woorden hebben de kleur van de bijbehorende categorie (klank-, regel- en weetwoord) en zijn gekoppeld aan een afbeelding. De leerlingen kunnen deze woorden zelf lezen, overschrijven of er spelletjes mee doen.

Aan het eind van het blok, maar ook tussendoor worden dictee's afgenomen. Samen met de leerlingen bekijken we de woorden die op het bord hangen, de woorden die alle kinderen goed hadden worden van het bord gehaald en komen in het bakje 'deze woorden kunnen wij al goed schrijven'. De leerlingen tellen regelmatig zelf het aantal woorden die zij al goed kunnen schrijven. Het verhoogt het plezier en het competentiegevoel tijdens de spellingslessen. Alle kinderen willen dat er zoveel mogelijk woorden in de bak terecht komen.

Download hier de woordkaarten met afbeelding:
Woorden bij blok 1

Woorden bij blok 2

Woorden bij blok 5

Woorden bij blok 6

Woorden bij blok 7

Woorden bij blok 8